A Moment of Grace, by Hagit Shahal

Vermeer

So long as that woman from the Rijksmuseum
in painted quiet and concentration
keeps pouring milk day after day
from the pitcher to the bowl
the World hasn’t earned the world’s end.

Wislawa Szymborska

 
 
These superb lines written by Szymborska illustrate the magical contact point between painting and life.

The life depicted here, in Vermeer’s painting, is a single moment of an everyday and mundane act. A simple woman pouring milk who’s fully confident that she’s always there, in the center of the picture, like the central pillar of the world.

Fanny Horowitz’s paintings also look towards the “unimportant”, “boring” details which make up the daily and mundane reality of our lives, and empower their being and the beauty inherent in them.

A stack of while porcelain plates, an imitation pearl necklace cast on the dresser, the corner armchair with an embroidered pillow.

All these simple objects, which can be found in Fanny Horowitz’s paintings, ascend to a status of protagonists, each with a room (canvas) of its own and loving individual care.

Hagit Shahal

 

ורמיר
כָּל עוֹד הָאִשָּׁה הַזֹּאת מֵהָרַיְקְסְמוּזֵיאוּם
מוֹזֶגֶת יוֹם אַחַר יוֹם
חָלָב מִכַּד לִקְעָרָה
בִּדְמָמָה וּבְרִכּוּז מְצֻיָּרִים
הָעוֹלָם אֵינוֹ רָאוּי
לְקֵץ הָעוֹלָם.
 
ויסלבה שימבורסקה
מפולנית רפי וייכרט
 
השורות הנפלאות האלה של שימבורסקה, מראות את נקודת המפגש המופלאה בין ציור לחיים.

החיים כאן, בציור של ורמיר, הם רגע אחד של מעשה יומיומי ובנאלי, אשה פשוטה מוזגת חלב בבטחון מלא שהיא תמיד שם, במרכז התמונה, כעמוד התווך של העולם.

ציוריה של פאני הורוביץ פונים גם הם לעבר הפרטים ה”לא חשובים”, “הבלתי מענינים”, המרכיבים את המציאות היומיומית והבנאלית של חיינו, ומעצימים את הווייתם ואת היופי הטמון בהם.

ערמת צלחות פורצלן לבנות, מחרוזת חיקוי פנינים מושלכת על השידה, פינת הכורסה עם כרית הגובלן, כל החפצים הפשוטים האלה, בציוריה של פאני, עולים למעמד של שחקנים ראשיים כשלכל אחד מהם חדר (בד) משלו וטיפול אישי אוהב.
 
חגית שחל
אפריל, 2013